Tachetul hidraulic
Parte componenta a sistemului de distributie pentru motoarele cu ardere interna, tachetul este responsabil de transmiterea miscarii de la cama la supapa. In functie de tipul sistemului de distributie, OHC sau OHV, tachetii se monteaza intre supape si arborele cu came, respectiv intre tijele impingatoare si arborele cu came. In ceea ce priveste modul lor de functionare, vom analiza in cele ce urmeaza principalele caracteristici ale tachetilor pentru cele doua tipuri: mecanici si hidraulici.
Tachetii pot fi atat mecanici cat si hidraulici. Principala problema pe care o ridica insa tachetul mecanic este data de asa-numitul joc termic, un fenomen care apare cand motorul este rece. Este vorba practic despre jocul dintre cama si tachet, in cazul distributiei de tip OHC, respectiv dintre tija impingatoare si culbutor, in cazul distributiei OHV. Avand in vedere acest neajuns precum si faptul ca odata cu cresterea uzurii pieselor jocul se accentueaza determinand aparitia fenomenului cunoscut ca „bataie” a tachetilor, s-a impus identificarea unei metode tehnice pentru eliminarea acestor inconveniente.
[allowphp useadvancedfilter] if ( is_single() ) {[/allowphp useadvancedfilter]
[allowphp useadvancedfilter] } else { [/allowphp useadvancedfilter]
Continuare
[allowphp useadvancedfilter] } [/allowphp useadvancedfilter]
Datorita principiului sau de functionare, tachetul hidraulic este recunoscut ca avand capacitatea de a elimina complet jocul dintre cama si tachet. Cum este posibil acest lucru?
Tachetul hidraulic este prevazut la partea din interior cu o camera de ulei in care este introdus ulei sub presiune de catre sistemul de lubrifiere al motorului. De asemenea, tachetul mai este prevazut cu o supapa de sens si un arc elicoidal care mentine contactul dintre corpul tachetului si cama pe perioada cat aceasta este inactiva.
In momentul in care cama devine activa (impinge tachetul), supapa de sens ramane inchisa iar uleiul din camera va fi astfel comprimat. Iar, avand in vedere incompresibilitatea uleiului, acesta se va comporta ca un corp rigid fapt ce va permite camei sa actioneze asupra supapei. Mai pe intelesul tuturor, pe perioada in care cama este activa, miscarea se transmite in urmatoarea ordine: cama >>> corp tachet >>> ulei >>> cilindru >>> supapa.
Tachetul hidraulic este foarte usor de recunoscut intrucat prezinta intotdeauna un canal exterior (prevazut cu o serie de orificii) prin care circula ulei sub presiune din sistemul de ungere al motorului.
De ordin mecanic in absolut toate cazurile, defectiunile tachetului hidraulic se produc ca urmare a unui ulei contaminat cu diverse impuritati. Practic, patrunderea oricaror particule solide in interiorul acestuia poate determina o functionare necorespunzatoare a supapei de sens. Acest lucru face ca uleiul sa „scape” din camera de inalta presiune iar tachetul nu va mai actiona asupra supapei. Din fericire insa, orice astfel de probleme pot fi foarte usor remediate prin simpla curatare de impuritati a tachetului.
OHC – sistem de distributie fara tije impingatoare, cu arborele cu came montat in chiulasa motorului
OHV – sistem de distributie cu arborele cu came in blocul motor, la care antrenarea arborelui se face de regula cu lant metalic