De ce sa nu amani niciodata reparatia turbosuflantei
La modul general vorbind, exista tendinta de a lasa pe maine ce poti face astazi. Iar asta nu decurge neaparat din lipsa de timp sau imposibilitati financiare, ci mai degraba din cauza unor proaste obiceiuri. Iar daca a amana ceva, orice, se poate transforma cel mult intr-o realizare cu intarziere a obiectivului propus, fara alte consecinte, nu despre aceeasi situatie vorbim si atunci cand se amana reparatia turbosuflantei.
Turbosuflanta defecta distruge motorul!
Da, subliniem si sustinem cu toata convingerea ca, in cele mai multe dintre cazuri, turbosuflanta defecta poate provoca daune foarte grave motorului. Il poate distruge? Cu siguranta, iar asta pentru ca – atunci cand motorul ramane fara ulei – se produce asa-numitul fenomen de „gripare a pistoanelor”. Desigur ca, pana a se ajunge la asa ceva, exista si alte daune care se pot produce, nu insa mai putin lipsite de importanta.
[allowphp useadvancedfilter] if ( is_single() ) {[/allowphp useadvancedfilter]
[allowphp useadvancedfilter] } else { [/allowphp useadvancedfilter]
Continuare
[allowphp useadvancedfilter] } [/allowphp useadvancedfilter]
Desi efectele negative pot avea la baza o serie de factori, in functie de specificul fiecarei situatii in parte, doua aspecte majore se impun a fi luate in considerare.1. Autoaprinderea uleiului
Definita drept fenomenul de aprindere spontana (si de la sine) a unui combustibil in anumite conditii de presiune si de temperatura, autoaprinderea nu este ceva de dorit atunci cand vorbim despre uleiul din motor.
Fenomenul prin care uleiul se autoaprinde este unul cat se poate de periculos atat pentru motorul autovehiculului cat si pentru securitatea in trafic a conducatorului auto. In primul rand, se stie faptul ca o turbosuflanta defecta va „impinge” uleiul prin galeria de admisie direct in camera de ardere. Aceasta etapa este urmata imediat de autoaprinderea uleiului ceea ce provoaca turarea motorului la maxim. In majoritatea covarsitoare a cazurilor, turarea maxima a motorului pentru o perioada prea mare de timp va antrena in mod direct o serie de daune ale componentelor sale. Practic, functionarea la turatie maxima o perioada prea mare de timp (in conditiile in care si nivelul uleiului scade sub limita admisa) va duce la autodistrugerea motorului.
O alta problema, cu un potential pericol infinit mai mare decat distrugerea motorului, este chiar posibilitatea de a provoca un accident. Daca autoaprinderea are loc in timpul rularii pe un drum intens circulat, iar conducatorul auto nu detine suficienta experienta in gestionarea eficienta a unor situatii critice, turarea maxima a motorului (deci implicit cresterea vitezei de rulare) poate avea drept consecinta producerea unui eveniment rutier. Cand apar astfel de situatii se recomanda pastrarea calmului si actionarea de indata a pedalei de ambreiaj urmata apoi de franarea autovehicului, sau efectuarea ambelor manevre simultan.
2. Griparea pistoanelor
Griparea pistoanelor (“intepenirea” acestora) are loc ca urmare a supraincalzirii motorului, eveniment ce are loc cand apare cel putin una dintre situatiile urmatoare:
- Lipsa lichidului de racire
- Lipsa uleiului din baia de ulei
In oricare dintre dintre cele doua situatii intre piston si cilindrii motorului (mai exact, intre segmenti si cilindri) va avea loc o frecare foarte uscata, excesiva, urmata in mod inevitabil de dilatarea pistoanelor si ulterior blocarea lor.
Asadar, lipsa uleiului provocata de functionarea defectuoasa a turbosuflantei poate duce la griparea pistoanelor. In majoritatea cazurilor, daca griparea este una completa, din care a rezultat topirea locala a aliajului pistonului si aderarea lui pe cilindru, singura modaliate de a readuce motorul la starea de functionare este inlocuirea pistoanelor si a segmentilor. Mai grav este insa atunci cand griparea a provocat si deteriorarea cilindrilor motorului, caz in care se impune si inlocuirea acestora.
In plus, daca nu era de ajuns, functionarea motorului fara ulei are intodeauna efecte negative foarte puternice asupra intregului mecanism biela-manivela al motorului. De aceea, ori de cate ori se ajunge la gripare costurile reparatiei vor fi intotdeauna unele substantiale, in functie de gravitatea daunelor, tipul motorului si marca autovehiculului (la care se adauga, desigur, manopera service-ului care executa reparatia).
Ce este de facut?
Desi este lesne de inteles ca orice defectiuni ale turbosuflantei ar trebui sa va determine sa actionati de indata, prezentandu-va cu masina in service, speram ca motivele expuse mai sus va vor convinge cat de important este sa nu amanati reparatia turbosuflantei.
Marvis Auto Concept va recomanda sa nu conduceti niciodata un autovehicul cu probleme la sistemul turbo, cu atat mai mult in cazurile in care acestea sunt semnalate de scaderea nivelului de ulei sub limita maxima admisa.
Aflati mai multe detalii despre turbosuflante pe blogul site-ului TurbineAuto.ro.