Cum functioneaza motoarele Twin Turbo fata de cele BiTurbo
Motoarele diesel si cele pe benzina au fost dotate cu turbocompresoare si au devenit propulsoare standard pentru masinile din zilele noastre. Turbocompresoarele ajuta la cresterea puterii motoarelor, la scaderea consumului de carburant si la reducerea emisiilor poluante.
Pentru a simti cat mai mult avantajele unui motor dotat cu turbina este novoie de o presiune ridicata a aerului comprimat, care este limitata de solicitarile termice si macanice. Pentru obtinerea unei presiuni mari este necesar un compresor cu dimensiuni mari. Turbocompresorul cu dimensiuni mai mari are si un dezavantaj deoarece accentueaza intarzierea la accelatii (turbo-lag-ul).
Pentru a remedia aceasta problema constructorii auto lansat pe piata motoarele twin turbo si motoarele biturbo.
Motorul twin turbo foloseste doua turbocompresoare pentru alimentarea separata a doua bancuri de cilindri, iar aerul este comprimat doar o data, de un singur compresor. Sistemul twin turbo foloseste cele doua turbocompresoare in paralel si este intalnit la motoarele dotate cu cilindri in V, dar si la motoarele dotate cu minim 6 cilindri in linie.
Modul de funtionare al motoarelor twin turbo este asemanator cu al motoarelor dotate cu un singur compresor. In cazul motoarelor twin turbo dotate cu 12 cilindri in V se foloseste cate un turbocompresor la 6 cilindri. Avantajele motoarelor twin turbo in comparatie cu cele cu un singur compresor sunt multe, dar o se le enumeram pe cele mai importante: conductele sistemului de admisie sunt mai scurte, turbocompresoarele au masa, geometrie si inertie mai mica, iar acest lucru ajuta la eliminarea turbo-lag-ului.
Constructorul german BMW foloseste sistemul twin turbo si la motoarele dotate cu 6 cilindri in linie, iar cate un compresor alimenteaza cu aer trei cilindri. Avantajele sunt asemanatoare, turbocompresoarele au dimensiunile mai mici, circuitul de adminisie este mai scurt si timpul de raspuns la acceleratii (turbo-lag-ul) este mult imbunatatit.
Motorul biturbo foloseste doua turbocompresoare care comprima aerul in doua etape. Acest motor poarta dunumirea si de motor cu turbocompresoare secventiale, datorita faptului ca aerul care intra in cilidinri este comprimat de doua ori de cele doua compresoare.
Tehnologia biturbo a fost folosita pentru prima data pe modelul Opel Vectra OPC echipat cu motorul diesel 1.9 CDTI. Acest motor dezvolta 212 CP si are un cuplu maxim de 400 newton-metru, disponibil de la 1400 rotatii pe minut. Opel Vectra OPC 1.9 CDTI are un consum mixt de 6 l/100 km, poate atinge o viteza maxima de 250 km/h si poate ajunge in 6,5 secunde de la 0 km/h la 100 km/h.
Tehnologia biturbo si-a aratat eficatitatea si a inceput sa fie folosita din ce in ce mai mult de catre producatorii de masini. In prezent motoarele biturbo si twin turbo sunt folosite de multi constructori mari precum BMW, Mercedes, Audi, Opel, Renault, Hyundai, Kia.