Ce este un filtru de particule diesel?
Filtrul de particule diesel este o parte importanta a sistemului de evacuare al unei masini diesel, care ajuta la reducerea emisiilor.
In ultimii ani, un accent mai mare a fost pus pe reducerea agentilor poluanti nocivi emisi de masini. Masinile diesel folosesc ceea ce este cunoscut sub numele de DPF sau filtru de particule diesel pentru a reduce poluantii din aer emisi pe teava de esapament.
Masinile diesel au fost foarte criticate pentru emisiile lor nocive de-a lungul anilor, cifrele lor de vanzari sunt in scadere de ceva timp, iar reglementarile privind emisiile devin din ce in ce mai stricte.
Spre deosebire de inovatii precum AdBlue, sistem care a fost montat doar pe masinile diesel incepand cu anul 2015, filtrele de particule diesel au inceput sa fie folosite mai mult timp. In cea mai mare parte, filtrele DPF sunt ceva ce majoritatea soferilor nu vor observa, deoarece aceste componente functioneaza in fundal. Cu toate acestea, multi proprietari de masini pe motorina aud pentru prima data despre filtrul DPF atunci cand acesta se blocheaza, declansand o lumina de avertizare pe tabloul de bord al masinii.
Dar ce sunt filrele de particule, ce fac ele si ce probleme comune pot aparea?
Ce este un filtru de particule/DPF?
DPF face parte din sistemul de evacuare al unui motor diesel si este folosit pentru a colecta funingine si alte particule care sunt generate atunci cand motorina este arsa ineficient de catre motor. Aceste ineficiente se pot intampla deoarece o masina diesel este veche, nu a fost intretinuta corespunzator sau are probleme tehnice.
De asemenea, masinile diesel care fac o multime de calatorii scurte la viteza redusa in care motorul nu se incalzeste suficient, pot fi mai putin eficiente si pot genera mai multe din aceste emisii de particule.
Cum functioneaza un filtru de particule?
Filtrul de particule diesel functioneaza intr-un mod asemanator cu un convertor catalitic. Functioneaza prin captarea poluantilor in el pe masura ce gazele de esapament trec.
Cel mai obisnuit material folosit intr-un DPF se numeste cordierit, este un material ceramic eficient in absorbtia funinginei si a altor depuneri care se gasesc in mod obisnuit in evacuarea motorinei arse.
Partea inteligenta a unui filtru de particule este ca se acesta sa autocurata si se poate regenera pentru a continua filtrarea gazelor de esapament, ceea ce permite componentei sa aiba o durata mai mare de viata.
Sistemele electronice ale unei masini pot detecta cand DPF-ul se umple cu particule si funingine si poate incepe procesul de regenerare atunci cand este necesar. Acest lucru se intampla de obicei atunci cand o masina este condusa cu viteza, dar totusi unele filtre pot fi desfundate cu masina parcata si cu motorul pornit la o turatie mai mare de ralanti.
DPF-ul meu este blocat?
Ca si in cazul oricarei piese auto, problemele pot aparea in timp sau daca nu intretineti corespunzator filtrul de particule. Cea mai frecventa problema cu un DPF este ca se poate infunda, mai ales daca utilizati o masina diesel pentru calatorii frecvente si scurte prin oras, la turatii mici, unde sistemul sau de auto-curatare nu poate functiona corect.
De obicei, primul semn pe care il veti observa pentru un filtru de particule diesel blocat este o lumina de avertizare pe tabloul de bord. Daca se aprinde, ar trebui sa va duceti masina la un service DPF pentru inspectie si curatare filtru DPF cat mai curand posibil.
Masinile diesel nu fac fata bine utilizarii intermitente sau calatoriilor scurte si sunt cele mai potrivite pentru calatorii mai lungi. Este mai sanatos pentru o masina diesel sa aiba o calatorie mai lunga pe autostrada, cel putin o data pe luna.
Aflati aici si cat de des ar trebui sa se schimbe filtrul de aer al motorului