Turbina garret VNT

Turbocompresoarele VNTTM de la Garrett (by Honeywell)

Turbina Garrett VNT smallCu peste 50 de milioane de unitati aflate in uz, turbocompresoarele Garrett VNT™ (by Honeywell) reprezinta cea mai populara tehnologie turbo cu geometrie variabila adoptata de constructorii auto la nivel mondial. Desi create in special pentru imbunatatirea performantelor motoarelor diesel, turbinele VNT (Variable Nozzle Turbine) au de asemenea si un rol foarte important in optimizarea consumului de combustibil, concomitent cu reducerea emisiilor poluante.

Cel putin in ceea ce priveste motoarele mono-turbo (echipate cu sistem de supraalimentare format dintr-un singur turbocompresor), a treia si cea mai recenta generatie de turbine VNT este ideala pentru motoarele diesel avand o cilndree de la 0.9L pana la 3L. De asemenea, desi majoritatea cererilor de turbine VNT sunt pentru autoturismele din gama 1.4L pana la 2.0L, arhitectura acestora este suficient de puternica pentru a satisface chiar si cerintele motoarelor diesel din gama 3.0L V6.

 

Caracteristici cheie

In cazul unui sistem turbo VNT debitul gazelor de evacuare ce trece prin turbina este controlat de un rand de palete care isi modifica permanent pozitia, in functie de cerintele motorului. La turatii reduse ale motorului paletele se inchid pentru a optimiza debitul fluxului de aer (gazele de evacuare) ce trece prin turbina, crescand astfel puterea turbinei de a introduce o mai mult aer in camera de ardere a cilindrilor. La turatii mai mari insa, paletele turbinei se deschid pentru a maximiza fluxul gazelor de evacuare, prevenind astfel introducerea unei cantitati prea mari de aer comprimat in cilindri motorului.

Cat priveste tehnologia utilizata, turbinele Garrett VNT actuale reprezinta un upgrade al versiunilor lansate in anul 2004 (a treia generatie de turbine VNT). Principalul avantaj al versiunii modernizate este dat de noua modalitate prin care mecanismele variabile au fost atasate pe carcasa lagarului. Noua platforma vine cu un design modern, inovativ dar si o generatie de turbine cu o aerodinamica si o eficienta mult imbunatatita.

Beneficiile directe date de aceasta noua generatie de turbocompresoare se regasesc intr-un nivel mai ridicat al cuplului motor, in special la turatii reduse ale motorului, un proces de combustie optimizat precum si un plus de putere la plaje de turatii ale motorului foarte extinse. Totodata, imbunatatirea sistemului de recirculare a gazelor de esapament contribuie la reducerea emisiilor de gaze poluante in atmosfera.

Tehnologia VNT este, de asemenea, un factor cheie in efortul constructorilor auto de a reduce capacitatea cilindrica a motoarelor, concomitent cu obtinerea unor performante mai bune. De altfel, crearea de motoare mai mici echipate cu sisteme performante de supraalimentare este in prezent o tendinta foarte populara in industria auto moderna.

Evolutie si tendinte viitoare

Avand in vedere versatilitatea cat si capabilitatile sale extinse, VNT va ramane fara indoiala tehnologia turbo de varf pentru motoarele diesel, cel putin pentru viitorul previzibil al industriei auto. Inginerii de la Garrett by Honeywell fac progrese constante ce vizeaza, in principal, crearea unor produse inovative, perfect adaptabile pana si motoarelor cu o cilindree foarte mica. De asemenea, tehnologia avanseaza permanent in sensul adoptarii celor mai bune solutii pentru supraalimentarea motoarelor de mici dimensiuni, formate din 3 sau chiar 2 cilindri.

Beneficiind continuu de progresele tot mai spectaculoase ale aerodinamicii, concomitent cu implementarea unor sisteme bazate pe studii complexe din domeniul stiintei materialelor, este limpede ca tehnologia VNT are un viitor foarte promitator.

Animatie pentru sistemul turbo VNT dezvoltat de Garrett

share post:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *