ax turbina defect

De ce se strica turbina si cum putem preveni acest lucru?

ax turbina-defect smallCauza principala a defectarii turbosuflantelor este data aproape intotdeauna de aparitia problemelor la sistemul de lubrifiere cu ulei. Si asta deoarece, pentru a functiona crespunzator, lagarele supuse fortelor de frecare au nevoie de un flux constant de ulei curat, livrat la o anumita presiune.

Sistemul de ungere al turbosuflantei poate fi afectat intr-o masura mai mare sau mai mica de intretinerea precara a motorului, utilizarea unui ulei necorespunzator sau a unui filtru neadecvat, conducerea atutovehiculului in conditii severe, sau in cele mai multe cazuri, pur si simplu de vechimea vehiculului.

 

In cazul a aproximativ 90% din totalul turbocompresoarelor produse si aflate in uz la acest moment, lagarele care sprijina grupul rotativ sunt confectionate din bronz. De aceea, avand in vedere etanseitatea dintre bucsile din bronz si axul rotativ, orice contaminare a uleiului va produce daune foarte rapid, unele destul de severe, in functie de gradul de contaminare existent.

Cum poate fi prevenita uzura ca urmare a contaminarii uleiului?

Desi nu pare nimic nou sub soare, cea mai buna solutie impotriva contaminarii uleiului cu impuritati o reprezinta respectarea stricta a unui program de intretinere a autovehiculului. Trebuie remarcat insa faptul ca schimbul de ulei la intervale periodice poate sa nu fie de ajuns. Conform ultimelor recomandari venite din partea producatorilor de turbosuflante, schimbarea uleiului trebuie sa aiba loc ori de cate ori intervin modificari de substanta, care se pot observa foarte usor prin modificarile de culoare. Practic, este recomandata schimbarea de indata a uleiului (si a filtrului) ori de cate ori acesta incepe sa-si schimbe culoarea initiala din maro auriu intr-un maro de culoare mai inchisa.

O alta problematica referitoare la contaminarea uleiului este data de introducerea in ulei, in procesul de productie, a unor detergenti. Desi acest tip de agenti de curatare au fost introdusi cu scopul de a pastra motorul curat mai mult timp, efectul negativ asupra turbocompresorului nu a fost tratat insa cu cea mai mare atentie. Practic, daca uleiul este lasat neschimbat pentru mai mult de 5.500 – 6.000 km, „murdaria” stransa ca urmare a actiunii detergentilor va suprasatura uleiul, facandu-l abraziv si cu efect devastator asupra suprafetelor fine din interiorul turbosuflantei. Urmariti in continuare cateva imagini reprezentand degradari ale componentelor turbosuflantei ca urmare a folosirii unui ulei necorespunzator.

defectiune-turbo-1

defectiune-turbo-2

defectiune-turbo-3

defectiune-turbo-4

Programarea stricta pentru schimbarea uleiului si a filtrelor sunt elemente esentiale pentru asigurarea unei bune functionari a turbosuflantei si principalele premise pentru a mari durata de viata a acesteia. Iata in continuare cateva exemple de deteriorari ale pieselor ca urmare a contaminarii uleiului cu impuritati.

contaminare-1

contaminare-2

contaminare-3

contaminare-4

contaminare-5

Caldura excesiva si supraincalzirea uleiului

Motoarele moderne functioneaza la temperaturi foarte mari atat ale lichidului de racire cat si ale uleiului, in principal pentru a permite reducerea emisiilor de noxe cat si pentru optimizarea la maxim a consumului de combustibil. Reversul medaliei este acela ca, functionand la o caldura foarte mare, uleiul se descompune la nivel molecular, rezultand astfel o capacitate mai redusa de a oferi lubrifiere si vascozitate. De asemenea, efectele negative al supraincalzirii uleiului sunt agravate si de exploatarea incorecta a autoturismului. Spre exemplu, este foarte recomandat ca dupa rularea la viteze excesive (cum ar fi pe autostrada) sau in sarcina mare, sa se lase motorul sa functioneze la ralanti 1 pana 1,5 minute, inainte de a fi oprit. Urmariti mai jos 4 fotografii ce ilustreaza degradarea anumitor componente ca urmare a supraincalzirii.

supraincalzire-3

supraincalzire-4

supraincalzire-1

supraincalzire-2

Deteriorari produse de corpuri straine

O alta cauza frecventa a defectarii turbosuflantelor este data de „lovirea” compresorului sau a rotorului turbinei de obiecte si corpuri straine. Aceastea pot patrunde atat prin sistemul de filtrare a aerului (caz in care deteriorarile se produc asupra rotorului compresor) cat si prin galeria de evacuare a gazelor arse, atunci cand au loc deteriorari ale rotorului turbinei.

Pentru a preveni pe cat posibil aparitia unor astfel de defectiuni, la schimbarea filtrului de aer asigurati-va ca ati inspectat foarte bine intreg sistemul de conexiuni si ati inlaturat orice cantitati de murdarie, indiferent cat de mici (ex. frunze sau alte resturi care ar putea intra accidental carcasa filtrului de aer). Rotorul compresor este foarte delicat, astfel ca orice gunoi lasat in interiorul carcasei va fi imediat aspirat, avand potentialul de a provoca daune semnificative. Pe de alta parte, in ceea ce priveste rotorul turbinei, singurele elemente care pot fi verificate de catre orice utilizator sunt bujiile si, eventual, orice senzori de oxigen pozitionati inainte de turbocompresor. De retinut faptul ca rularea cu bujiile incorecte sau defecte poate duce la detonare sau alterarea conditiilor evenimentului de ardere care va provoca supraincalzirea camerei de ardere si posibila deteriorare a motorului, inclusiv a turbosuflantei.

Urmatoarele imagini ilustreaza cateva exemple de daune provocate de anumite corpuri straine:

dauna-1

dauna-2

dauna-3

dauna-4

dauna-5

dauna-6

Precizari suplimentare

Turbosuflanta se poate defecta de asemenea si ca urmare a functionarii la viteze foarte mari, peste limita parametrilor sai tehnici. Problema care apare insa in astfel de cazuri este ca supraturarea turbinei este o cauza foarte greu de diagnosticat. Viteza compresorului, sau presiunea la supraalimentare, este determinata in majoritatea cazurilor de un actuator (waste gate) care pur si simplu regleaza viteza prin aceea ca permite gazelor de evacuare sa ocoleasca roata turbinei atunci cand este atinsa o anumita presiune. Daca insa, din anumite motive, exista orice fel de „scapari de presiune” intre compresor si motor, presiunea necesara intrarii actuatorului in actiune va fi mai greu de obtinut. Cand se intampla asta, actuatorul ca ramane in pozitia inchis pana cand turbocompresorul depaseste scurgerea si ofera presiunea necesara in galeria de admisie. In astfel de cazuri, chiar si o pierdere mica de presiune poate determina turbina sa functioneze cu 20% mai in sarcina decat in mod normal, pentru a livra presiunea necesara. Acest lucru determina functionarea turbosuflantei la o viteza mai mare un timp mai mult decat in mod normal, provocand in cele din urma deteriorarea componentelor rotative.

Pentru a preveni functionarea turbinei la viteze foarte mari, trebuie acordata o foarte mare atentie sistemului de instalatii pe partea de presiune a turbocompresorului. Intrucat nu este la indemna utilizatorului neexperimentat, se recomanda ca aceasta operatiune sa fie executata in mod periodic intr-un service auto specializat.

share post:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *