Sonda lambda bosh

Sonda lambda si consumul de carburant

Sonda lambdaECU (Engine Control Unit) reprezinta „creierul” oricarui motor modern, sau altfel spus, computerul motorului cu injectie controlata electronic. Avand ca sarcina asigurarea functionarii optime a motorului, ECU este responsabil si de controlul amestecului aer/carburant. Pentru a decide cantitatea de combustibil necesara functionarii motorului, ECU utilizeaza informatiile provenite de la sonda lambda.

Probabil nu mai este necesar sa subliniem ca defectarea sondei lambda are ca efect imediat transmiterea unor informatii eronate (distorsionate) catre computerul motorului, fapt ce conduce inevitabil la o functionarea sa necorespunzatoare.

 

Sonda lambda – defectiuni si consecinte

In timpul functionarii motorului sonda lambda produce un semnal care este citit si interpretat in mod constant de calculatorul de injectie. Defectarea sondei (sau functionarea sa necorespunzatoare) face ca semnalul transmis sa fie unul neconform parametrilor cunoscuti de ECU, acesta interpretand totul ca o defectiune. Primul lucru sesizabil este aprinderea martorului MIL din bordul autovehiculului, dar si o modificare majora a modului de functionare a motorului:

– cresterea consumului de combustibil
– turatie instabila la ralanti (sau, uneori, foarte ridicata)
– accelerari discontinue ale motorului etc.

Asadar, daca autovehiculul dvs. consuma mai mult carburant decat in mod normal, este destul de probabil ca sonda lambda sa fie responsabila pentru aceasta problema. Daca totusi nu va confruntati cu asa ceva, ar putea sa va intereseze cateva aspecte referitoare la cauzele principale ale defectarii sondei lambda:

• Depunerile de particule, cum ar fi rugina (ca si orice alt tip de particule solide) pe sonda vor bloca accesul gazelor evacuate de motor la senzor, fapt ce va determina sonda sa produca un semnal neconform cu situatia reala. Spre exemplu, o interpretare incorecta a cantitatii de oxigen din gazele arse va determina ECU sa actioneze in baza unor informatii eronate.

• Defectiunile bujiilor vor face ca aprinderea amestecului aer-carburant sa nu aiba loc in conditii optime (uneori chiar deloc) iar sonda lambda ajunge astfel sa fie contaminata cu combustibil. Intocmai ca si in cazul depunerilor de particule solide, combustibilul care intra in contact cu sonda lambda va perturba semnalul transmis de aceasta calculatorului de injectie.

• Patrunderea uleiului in cilindru are ca efect transformarea ulterioara a acestuia in vapori evacuati odata cu gazele arse. Astfel, depunerile de vapori de ulei pe sonda va afecta in mod semnificativ fluxul de gaze arse catre elementul sensibil al sondei, ducand din nou la o interpretare eronata a informatiilor.

• Vaporii de apa ajunsi in contact cu sonda lamba vor duce de asemenea la corodarea, uneori chiar ruginirea acesteia. Cel mai frecvent se intampla ca vaporii de apa sa ajunga in gazele de evacuare datorita unei slabe etansietati a garniturii de chiuloasa, fapt ce permite lichidului de racire sa patrunda in cilindru.

Acestea ar fi, in linii mari, principalele cauze care duc la defectarea sondei lambda. Retineti insa ca aceasta piesa este astfel conceputa si proiectata sa functioneze in conditii extreme de temperatura, coroziune si chiar contaminare, avand o durata normala de viata limitata la aproximativ 45.000 – 80.000 km parcursi. Ceea ce trebuie sublininat este insa faptul ca accentuarea sau actiunea agresiva a factorilor mai sus amintiti pot constitui motive suficiente pentru defectarea inainte de termen a sondei.

share post:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *