Sistemul de franare hidraulic al autovehiculelor
Functionarea sistemului de franare auto la parametri optimi este de o importanta covarsitoare. De capacitatea sa de a raspunde prompt si eficient comenzilor conducatorului auto depinde in mod direct intreaga securitate activa a autovehiculului, respectiv posibilitatea de utilizare optima a vitezei si acceleratiei in timpul deplasarii. In acest articol vom discuta despre tipurile, modul de functionare si importanta sistemelor de franare, inclusiv a celui hidraulic.
Din punct de vedere constructiv, sistemul de franare de serviciu poate fi actionat pe 3 cai: hidraulica, pneumatica sau hidropneumatica. Cat priveste modalitatea prin care se asigura amplificarea eficientei sale, sistemul de franare de serviciu utilizeaza, de regula, un servomecanism.
De asemenea, daca este sa clasificam sistemele de franare exclusiv din punctul de vedere al configuratiei, respectiv a structurii circuitului, avem nu mai putin de 5 variante posibile:
HH – este practic cel mai complex sistem de franare, unde ambele circuite actioneaza simultan asupra tuturor rotilor autovehiculului
HI – este sistemul de franare astfel construit incat unul din circuite (primul) actioneaza pentru a frana atat puntea fata cat si cea spate, iar cel de-al doilea franeaza in paralel doar rotile de pe puntea fata.
II – este unul dintre cele mai frecvent intalnite sisteme de franare auto; in cazul acestui sistem primul circuit franeaza puntea fata iar cel de-al doilea puntea spate
X – de asemenea, intocmai ca si structura II, configuratia X este una dintre cele mai utilizate de constructorii auto din intreaga lume; acest tip de sistem distribuie forta de franare pe diagonala, in X
LL – este configuratia sistemului de franare in care primul circuit franeaza puntea fata si o roata a puntii spate, iar cel de-al doilea actioneaza in paralel asupra rotilor de pe puntea fata.
[allowphp useadvancedfilter] if ( is_single() ) {[/allowphp useadvancedfilter]
[allowphp useadvancedfilter] } else { [/allowphp useadvancedfilter]
Continuare
[allowphp useadvancedfilter] } [/allowphp useadvancedfilter]
Caracteristica cea mai importanta a unui sistem de franare este data de securitatea pe care acesta o poate asigura. Practic, orice sistem de franare trebuie sa indeplineasca in mod obligatoriu si permanent o serie de functii, printre care raspunsul prompt, sigur si eficient la comenzile conducatorului auto. De asemenea, capacitatea sistemului de franare de a reduce viteza autovehiculului, chiar pana la oprire, nu trebuie sa afectata de starea de incarcare, respectiv viteza de deplasare a autovehiculului.
Sistemul de franare hidraulic
Din punct de vedere tehnic, componentele sistemului de franare hidraulic sunt astfel concepute si proiectate incat sa utilizeze in mod optim forta de apasare exercitata de conducatorul auto asupra pedalei, precum si sa mentina un nivel constant al acesteia pe tot parcursul efectuarii comenzii.
Principalele componente ale unui sistem de franare hidraulic sunt:
– pedala de frana
– servomecanism
– pompa de frana
– rezervor de lichid
– conducte rigide si flexibile + elemente de imbinare
– etrier cu disc de frana / sau tambure
In momentul cand conducatorul auto apasa pedala de frana aceasta, prin intermediul unei tije, actioneaza asupra servomecanismului care amplifica forta de apasare pe pedala si o transmite mai departe pompei de frana. Mai departe, pompa de frana converteste forta astfel primita in presiunea ce impinge lichidul de frana prin conductele rigide si flexibile. Ulterior, prin intermediul unor cilindri, presiunea lichidului din conducte actioneaza asupra franelor cu disc, sau, dupa caz, cu tambure.
Cat priveste rolul rezervorului de lichid asupra sistemului de franare hidraulic, acesta actioneaza in sensul compensarii fluctuatiilor volumului de lichid din circuitul sistemului de franare.
De asemenea, un aspect deosebit de important pentru asigurarea eficientei oricarui sistem de franare hidraulic vizeaza distribuirea fortei de franare in mod uniform asupra puntilor. Practic, in cazul unui autoturism care franeaza, deceleratia puternica face ca centrul de greutate sa se deplaseze catre partea din fata, descarcand astfel de greutate puntea spate. Pentru a preveni franarea excesiva a rotilor de pe puntea spate, respectiv blocarea lor, sistemul de franare mai este prevazut si cu o supapa de reglare a presiunii care distribuie forta lichidului de frana in functie de incarcarea autovehiculului.
Clipul urmator este cat se poate de descriptiv in ceea ce priveste principiul de functionare al sistemului de franare hidraulic.
• Sistemul de franare hidraulic – principiu de functionare