ABS foto

Sistemul de franare cu ABS

ABSRaspunsul prompt la comanda conducatorului auto, asigurarea unei franari progresive, fara socuri, ca si fiabilitatea inalta sunt doar cateva dintre atributele sistemelor de franare ale autovehiculelor. De departe insa cea mai importanta dintre functiile sale este ceea ce numim capacitatea de a impiedica blocarea rotilor in timpul franarii, indiferent de forta transmisa de la pedala de frana sau coeficientul de aderenta al partii carosabile.

Practic, de indeplinirea rapida si eficienta a unor asemenea sarcini depinde in mod direct securitatea dinamica a oricarui autovehicul. De asemenea, aparitia sistemelor moderne destinate minimizarii distantei de franare urmareste si chiar realizeaza cu succes o reducere substantiala a uzurii anvelopelor. Asta deoarece un astfel de sistem elimina complet forta de frecare ce apare intre calea de rulare si pneu in momentul franarii cu blocarea rotii.

 

Necesitatea introducerii sistemelor de tip ABS

Pe langa realizarea unuia dintre cele mai importante deziderate in industria autovehiculelor, cel al reducerii continue a distantei de franare, un sistem de tip ABS (Anti-lock Braking System) este de asemenea capabil sa inlature unele dintre cele mai intalnite neajunsuri cauzate de blocarea rotilor la franare.

Spre exemplu, in cazul unei franari ce provoaca blocarea rotilor puntii fata, pe langa cresterea spatiului de franare, manevrabilitatea autovehiculului scade intr-atat incat se poate ajunge chiar la pierderea controlului directiei de mers. De asemenea, blocarea rotilor puntii spate, urmata de derapare, are ca efect pierderea stabilitatii autovehicului si face macanismul de directie aproape inutil.

Daca nu intelegeti exact de ce este necesara impiedicarea blocarii rotilor, ei bine, trebuie sa aveti in vedere un aspect deosebit de important:

Coeficientul de aderenta la alunecarea rotii este intotdeauna mai redus decat cazul in care roata se roteste in momentul franarii.

Prin urmare, eficienta sistemului ABS rezida in capacitatea sa de a mentine rotirea rotii in mod independent de nivelul de aderenta al partii carosabile. Astfel, fie ca ruleaza pe un carosabil uscat, umed, acoperit cu polei, noroi sau zapada, sistemul ABS este cel care previne blocarea rotii in timpul franarii. Acest lucru prezinta doua mari avanataje:

In primul rand, distanta de franare se reduce in mod substantial. Conform unor teste, in timp ce un autovehicul care ruleaza pe un carosabil umed poate frana in maxim 40 m, un altul neechipat cu acest sistem se opreste abia dupa 58 de metri.

Pe de alta parte, franarea autovehiculului fara blocarea rotilor previne intrarea acestuia in derapaj, incusiv pierderea controlului directiei de mers.

Din punct de vedere constructiv, un sistem ABS este compus dintr-o unitate electronica de calcul si mai multi senzori de viteza (pentru fiecare roata), precum si anumite modulatoare hidraulice de presiune.

Video – Sistemul ABS

share post:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *