Radiator autoturism

Sistemul de racire al motorului cu ardere interna

RadiatorStim cu totii ca energia generata de motorul cu ardere interna este obtinuta in urma arderii combustibilului. Mai exact, este vorba despre procesul in urma caruia o parte din caldura generata de arderea carburantului este transformata in lucru mecanic. Am spus doar o parte deoarece, in timpul functionarii, piesele motorului absorb si ele o cantitate semnificativa de caldura.

Pentru a preveni supraincalzirea motorului, dar si pentru a crea conditiile functionarii sale optime, piesele acestuia sunt racite in mod fortat si mentinute la valori ale temperaturii cuprinse intre 85 si 90 de grade Celsius. Valoarea de 90 °C este practic temperatura care permite o functionare a motorului la parametri normali, un consum de combustibil optim si performante dinamice pe masura.

 

Sistemul de racire cu lichid al motorului

In prezent, motoarele moderne utilizeaza in proportie de peste 99% sistemul de racire cu lichid. Acesta are mai multe avantaje comparativ cu racirea bazata exclusiv pe aer, printre care capacitatea sa de a raci uniform motorul dar si faptul ca permite o incalzire accelerata a motorului la pornire.

Sistemul de racire cu lichid preia caldura pieselor motorului pe care o disipeaza ulterior in atmosfera. Pentru a realiza acest lucru, sistemul este bazat pe o pompa de apa care transporta lichidul (implicit caldura) prin intermediul unor conducte pana la radiator.

Radiatorul, impreuna cu, sau mai bine zis, ajutat de ventilatorul electric, este cel care realizeaza disiparea caldurii. Practic, la pornirea motorului, pompa de apa intra in functiune automat si pune in miscare lichidul de racire existent in circuitul dintre blocul motor si radiator. In componenta acestui circuit intra si termostatul care are rolul de a deschide circuitul si a lasa lichidul sa treaca prin radiator numai atunci cand motorul a atins temperatura optima de functionare (90°).

Modul in care radiatorul raceste lichidul poate fi inteles destul de usor. Practic, se realizeaza un schimb de caldura cu mediul, proces care este accelerat astfel:

– daca autovehiculul stationeaza, ventilatorul electric actioneaza prin crearea unui flux de aer catre radiator
– daca autovehiculul este in miscare, curentii de aer formati trec prin radiator, fortand astfel racirea lichidului

Sistemul de racire al oricarui motor cu ardere interna mai are in componenta sa si un vas de expansiune. Acesta are rolul de a prelua efectele variatiilor de volum ale lichidului de racire si este montat intotdeauna mai sus decat radiatorul. Pozitia superioara a vasului a fost astfel gandita pentru a se realiza returul lichidului de racire (prin efectul gravitatiei).

De regula, lichidul de racire contine in anumite proportii atat apa distilata cat si antigel. Datorita prezentei antigelului in componenta sa, lichidul de racire nu ingheata la temperaturi mai joase de -35°. Alte caracteristici ale acestuia sunt rolul sau lubrifiant (pentru pompa de apa), efectul anticoroziv asupra peretilor blocului motor sau radiatorului, precum si neutralitatea totala fata de componentele din plastic sau cauciuc ale sistemului de racire.

Este important de stiut ca, in afara scaderii nivelului, dupa perioade lungi de utilizare lichidul de racire isi pierde din proprietatile sale amintite mai sus. Astfel, pentru a mentine buna functionare a motorului, se recomanda verificarea si chiar inlocuirea sa la intervale regulate de timp.

share post:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *