Anvelope auto

Sfaturi practice pentru intretinerea anvelopelor

AnvelopeDesigur, chiar si cei mai putin cunoscatori ai domeniului vor afirma cu tarie ca mare lucru nu poate fi facut pentru a mari durata de viata a unei anvelope. Cu toate acestea, respectarea unor reguli simple, de altfel elementare, va poate feri intotdeauna de neplacerile cauzate de o uzura prematura a anvelopelor sau chiar distrugerea lor totala.

Sfaturi practice:

• Mentineti intotdeauna presiunea indicata de constructor

Valorile presiunii optime sunt indicate in cartea tehnica a fiecarui autovehicul si, uneori, pe portiera din dreptul conducatorului auto. Respectarea intocmai a acestor recomandari este fara indoiala unul dintre cele mai bune lucruri pe care le puteti face pentru a preveni uzarea prematura a anvelopelor (sau uzarea lor neuniforma).

 

Este bine de stiut faptul ca efectele negative asupra anvelopei se resimt in ambele situatii: atat o presiune scazuta cat si una prea ridicata.

Atunci cand presiunea este mai mica decat in mod normal se produce a crestere a fortei de frecare dintre anvelopa si partea carosabila, precum si o uzura accentuata pe partile laterale ale benzii de rulare. De asemenea, o alta consecinta a rularii cu o presiune scazuta in anvelope o reprezinta cresterea consumului de carburant.

Pe de alta parte, nici o presiune prea ridicata nu este de dorit. Desi consumul de carburant scade sensibil in aceasta situatie, se produce totodata o uzura excesiva a anvelopei pe partea centrala a benzii de rulare. De asemenea, aderenta anvelopei la partea carosabila este mult mai scazuta, existand riscul deraparii in anumite circumstante (aparitia fenomenului subvirarii, respectiv supravirarii autovehiculului).

 
• Evitati abordarea obstacolelor cu o viteza prea mare

Practic, atunci cand incercati sa treceti cu autovehiculul peste o bordura, o groapa in partea carosabila sau orice alt posibil obstacol, incercati sa reduceti viteza cat mai mult posibil. Concomitent cu reducerea vitezei incercati sa abordati intotdeauna obstacolele trecand perpendicular peste acestea. Explicatia rezida in aceea ca rezistenta benzii de rulare a unei anvelope este intotdeauna mult mai mare decat a partilor laterale. Practic, prin abordarea perpendiculara a obstacolelor se forteaza mai mult banda de rulare, protejandu-se astfel partile laterale.
 
• Atentie la modul de exploatare

Inainte de a va ingrijora de uzura prea mare (sau prea rapida) a anvelopelor, ganditi-va in primul rand daca modul lor de exploatare este unul corect. Trebuie sa stiti ca rularea la viteze excesive, franarile bruste cu blocarea rotilor (alunecarea lor pe partea carosabila), abordarea virajelor cu viteze prea mari precum si plecarile bruste de pe loc sunt aspecte ce tin de un mod incorect de exploatare a anvelopelor.
 
Inter-schimbati anvelopele dupa un anumit timp de utilizare
 
Este foarte cunoscut faptul ca anvelopele rotilor motoare sunt mult mai solicitate fata de cele montate pe puntea trasa sau impinsa. Mai mult decat atat, in cazul autovehiculelor cu puntea motoare fata, solicitarile la care sunt supuse anvelopele in timpul utilzarii lor (normale) provoaca uzarea lor mult mai rapid comparativ cu cele de pe puntea spate.

Avand in vedere considerentele expuse, se recomanda ca dupa parcurgerea unui anumit numar de km (in functie de nivelul de uzura aparut) sa se roteasca anvelopele, practic sa se faca rocada intre anvelopele montate pe puntea fata si cele de pe puntea spate. Aceasta inter-schimbare prezinta avantajul unei uniformizari in ceea ce priveste uzura anvelopelor, ceea ce evident conduce la schimbarea lor simultana cand se impune acest lucru.
 
Nu lasati autovehiculul imobilizat (nemiscat) o perioada prea mare de timp
 
Avand in vedere ca etansarea anvelopei pe janta nu este niciodata perfecta, presiunea se va pierde mai devreme sau mai tarziu. Lasarea autovehiculului nemiscat saptamani sau chiar luni intregi va provoca deformarea anvelopelor, cu efect permanent in cele mai multe cazuri.
 
Atentie la conditiile de depozitare
 
Daca aveti in plan sa depozitati anvelopele pe o perioada mai lunga de timp (depozitari ocazionate, spre exemplu, de schimbarile anvelopelor in functie de sezon) este foarte indicat sa o faceti intr-un loc intunecat si racoros. Mai mult decat atat, se recomanda ca mediul in care se vor depozita anvelopele sa fie unul ferit de caldura, lumina sau chiar umiditate.

share post:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *