Exploatarea optima a unui motor diesel

Exploatarea optima a unui motor diesel

Sunt multe materiale disponibile in spatiul online despre modul optim de exploatare a unui motor turbo diesel, unele sustinute cu exemple reale iar altele cu infomatii mai putin reale, cum ar fi ca motoarele turbo diesel sunt mai putin fiabile, ca exloatarea lor la turatii mari dauneaza, ca la temperaturi scazute porneste mai greu si altele…

In acest articol vom prezenta avantajele si dezavantajele unui motor turbo diesel, dar si modul optim de exploatare.

Diferenta de baza in exploatarea motoarelor diesel fata de motoarele similare alimentate cu benzina, apare din constructie si conceptul de functionare diferit. Motoul diesel nu poate porni decat prin comprimarea motorinei in camera de ardere, in timp ce motorul care foloseste benzina nu se poate porni decat prin scanteia provenita de la bujii.

Pentru a putea dobanbi performante asemanatoare cu motoarele pe benzina, motoarele diesel necesita supraalimentare, iar constructia lor este putin mai complica. De aici pornesc si discutiile ca motoarele diesel sunt mai scump de intretinut fata de motoarele pe benzina.

In mod obisnuit, motoarele diesel moderne sunt dotate cu pompe de injectie performante, bujii incandescente, injectoare, intercoolere, turbocompresore si senzori repartizati in jurul motorului.   Desigur, o buna parte din aceste componente sunt foarte scumpe. Pompele de injectie sunt prezente si la motoarele pe benzina care sunt dotate cu turbo, dar asemanarile dintre cele doua motoare se opresc aici.

O exploatare optima a unui motor diesel se rezuma la pornirea si oprirea corecta precum si la intretinerea regulata recomandata de constructor.

Pornirea motorului diesel la temepaturi ridicate este recomandat sa se faca respectand urmatorii pasi:

  1. Apasati pedala de ambreiaj.
  2. Introduceti cheia in contact si puneti contactul.
  3. Asteptati sa se stinga toti martorii din bord.
  4. Actionati cheia pentru pornirea motorului.
  5. Asteptati cateva secunde pentru ca martorul de presiune al uleiului sa se stinga.
  6. Porniti spre destinatia dorita.

Daca nu respectati acesti pasi simpli pe durata de utilizare a motorului o sa intanpinati diverse probleme.

In sezonul rece trebuie sa va asigurati ca indepliniti conditiile minime pentru o pornire normala a motorului verificand starea bateriei si bujiile incandescente. In aceles timp este obligatoriu sa alimentati doar cu motorina de iarna.

Daca indepliniti conditiile prezentate mai sus pornirea de timp de iarna se face respectand urmatorii pasi:

  1. Apasati pedala de ambreiaj.
  2. Introduceti cheia in contact si puneti contactul.
  3. Asteptati sa se stinga toti martorii din bord, inclusiv bujia incandescenta (in functie de temperatura de afara poate dura mai mult).
  4. Inchideti toti consumatorii inutili.
  5. Actionati cheia pentru pornirea motorului.

Daca ati respectati acesti pasi motorul trebuie sa porneaca de la prima cheie.

Dupa ce ati pornit motorul, trebuie sa mai asteptati undeva la 30-40 de secunde inainte de a demara. Pana se incalzeste motorul complet, trebie sa mentineti o turatie care sa nu depaseasca 2000 – 2500 de rotatii pe minut (depinde de fiecare motor in parte). Dupa ce motorul se va incalzi complet puteti sa folositi regimul de turanie normal recomandat de constructor.

Daca nu respectati acesti pasi simpli de utilizare a motorului pe timp de iarna o sa intinpinati diverse probleme in timp.

Oprirea motorului

O cauza fracvent intalnita la defactarea turbinelor motoarelor diesel se rezuma si la oprirea nerecomandata a acestora. Dupa o utilizare indelungata in regim de turatii ridicate sau in traficul urban, odata ce ati ajuns la destinatia dorita nu trebuie sa opriti motorul imediat! Este recomandat sa mai lasati motorul sa funtioneze la relanti aproximativ 50-60 de secunde. Racirea brusca a turbosulantei auto poate afecta funtionarea optima a acesteia si va trebui sa apelati la un service de reconditionari turbine auto.

Este recomandat sa respectati detaliile din cartea service referitoare la intervalul reviziilor, sa folositi uleiul recomandat de constructor si consumabile de calitate. Un ulei sau un filtru de aer neconform poate uza motorul si poate defecta turbina.

share post:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *