Diferentialul auto

Principiul de functionare al diferentialului

DiferentialDesi cel mai probabil nu ati fost constient de asta pana acum, in timpul unui viraj rotile unui autovehicul nu se rotesc cu aceeasi viteza. Implicit, nici nu parcurg o distanta identica. Practic, in timpul efectuarii virajului rotile dinspre interior se rotesc cu viteze inferioare celor din exteriorul virajului. Desi in cazul puntilor libere acest lucru este posibil fara nici o problema, in cazul in care puntea este motoare rotile nu se pot roti independent una fata de cealalta fara existenta asa-numitului diferential.

Asadar, diferentialul este cel care preia cuplul si turatia motorului prin intermediul cutiei de viteze si le transmite apoi rotilor motoare. Mai mult decat atat, datorita principiului sau de functionare este capabil sa distribuie cuplul motor in mod diferit.

 

Desi diferentialul modern, asa cum il cunoastem astazi, isi are inceputurile in anii 1827, de-a lungul timpului si-a pastrat insa acelasi principiu de functionare. Din punct de vedere constructiv este alcatuit dintr-o carcasa cu un angrenaj principal si un mecanism epicicloidal, acesta din urma fiind cel responsabil de rotirea rotilor motoare cu viteze diferite.

Modul de functionare al diferentialului

Prin intermediul unui arbore diferentialul preia cuplul si turatia transmisa de cutia de viteze. Arborele antreneaza la randul sau un pinion care pune in miscare coroana.

Coroana diferentialului are un dublu-rol:

(1) amplifica cuplul primit de la cutia de viteze si
(2) demultiplica in acelasi timp turatia arborilor planetari.

Carcasa diferentialului (pe care este fixata coroana) antreneaza in tot acest timp rotile dintate satelit care, la randul rol, antreneaza si pun in miscare rotile dintate planetare (care transmit mai departe forta de tractiune rotilor motoare prin intermediul arborilor planetari).

Interesant este insa faptul ca, atunci cand autovehiculul se deplaseaza in linie dreapta, tot ansamblul din care este compus diferentialul se roteste cu aceeasi turatie, cuplul fiind astfel distribuit in mod egal rotilor motoare. Cand insa autovehiculul se afla in viraj, apare o miscare relativa intre rotile dintate satelit si rotile dintate planetare, fapt ce permite rotirea cu turatie diferita a arborilor planetari.

Daca explicatia de mai sus nu este suficient de edificatoare, probabil clipul urmator va poate ajuta sa intelegeti mai usor modul de functionare al diferentialului.

share post:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *