Turbina Auto sectiune - vedere high resolution

Ce trebuie sa stiti despre reparatia unei turbine?

turbina auto in sectiuneDesi procesul de reconditionare al unei turbine pare unul destul de simplu, lucrurile stau cu totul si cu totul altfel atunci cand analizam problema sub toate aspectele ei. De aceea, pentru a ne face o idee cat mai clara in ceea ce priveste etapele unui astfel de proces, vom analiza in continuare principalele cauze ale defectarii turbinei precum si modalitatile prin care acestea pot fi inlaturate.

Una dintre cele mai frecvente cauze pentru care se impune apelarea la serviciul de reconditionare o reprezinta uzura prematura a turbosuflantei. Acest lucru se intampla, de regula, ca urmare a nerespectarii unor reguli simple, dar in acelasi timp foarte importante pentru asigurarea unui regim de exploatare corecta a autoturismului. Astfel, incepand cu efectuarea schimbului de ulei si pana la modalitatea in care se porneste/opreste motorul pe timp de iarna, o serie aspecte se impun a fi luate in considerare pentru a preintampina aparitia defectiunilor.

 

Inainte de a trece in revista principalele cauze ale defectarii turbosuflantelor, iata un sfat pe cat de simplu, pe atat de important pentru prelungirea duratei de viata a motorului, implicit a turbosuflantei:

Pe timp de iarna, ba chiar si primavara sau toamna, pornirea motorului rece se face intotdeauna fara apasarea pedalei de acceleratie, respectiv fara a creste turatia acestuia imediat dupa pornire. Desi poate nu este prima data cand primiti un astfel de sfat, nu inseamna nicidecum ca este depasit sau inutil. In special dimineata, cand motorul este rece, vascozitatea uleiului atinge niste cote foarte ridicate. De aceea, turatia ridicata a motorului in aceste conditii va pune in actiune turbosuflanta care va functiona, chiar si pentru o scurta perioada de timp, in conditii improprii de temperatura si lubrifiere cu ulei. Cu alte cuvinte, vorbim despre cresterea fortei de frecare dintre piesele turbinei, ceea ce atrage in mod inevitabil uzura prematura a acestora.

Desi informatia expusa mai sus ar putea sa va fereasca de neplacerea cauzata de aparitia defectiunilor, exista in continuare o serie de factori externi care conduc intr-un final la defectarea partiala sau totala a unei turbine auto. Sa vedem despre ce este vorba:

  1. Lovirea axului turbinei de un corp strain, cum ar fi o bucata desprinsa dintr-un piston sau chiar un scaun de supapa rupt. Cand se intampla acest lucru turbina este avariata intr-o asemenea proportie incat remedierea defectiunii impune inlocuirea axului deteriorat cu unul nou. Dupa inlocuire insa, una dintre cele mai importante etape este cea reprezentata de echilibrarea dinamica a axului cu ajutorul unei masini speciale. Echlibrarea axului cu ajutorul masinii de echilibrat are rolul de a reduce vibratiile la zero, asigurand in acest fel o durata de viata sporita a turbosuflantei si functionarea acesteia la parametrii optimi.
  2. Lovirea rotii compresor de un corp strain, cum ar fi o piulita sau un surub care au fost aspirate prin galeria de admisie. Uneori se poate intampla ca niste simple pietricele sa avarieze compresorul de o asemenea maniera incat sa fie necesara inlocuirea acestuia.

    Pentru remedierea acestei probleme se inlocuieste roata compresor a turbosuflantei.

  3. Patrunderea mizeriei de orice fel in sistemul de lubrifiere cu ulei al motorului. Cand se intampla acest lucru, proprietatile de ungere ale uleiul sunt afectate dramatic prin crearea asa-numitei pelicule cu actiune abraziva si efecte puternic distructive asupra pieselor turbinei. Mai mult decat atat, pe langa aceea ca uleiul cu impuritati uzeaza prematur toate componentele pe care ar trebui sa le protejeze, se intampla adesea ca acesta sa fie vinovat si de astuparea canalelor (orificiilor) de ungere din interiorul turbosuflantei.

    Pentru remedierea problemei se inlocuiesc componentele afectate (ax, bucsi etc.) si se efectueaza schimbul de ulei + filtrele, dupa o curatare prealabila a sistemului de ungere cu ulei al motorului

  4. Lubrifierea necorespunzatoare cauzata de anumiti factori externi, cum ar fi:
    • patrunderea lichidului de racire sau a carburantului in sistemul de ungere cu ulei;
    • conducte de ulei infundate sau obturate partial;
    • un nivel de ulei foarte scazut;
    • turatia excesiva a motorului imediat dupa pornire.

    Problema se remediaza prin identificarea si inlaturarea cauzelor care au determinat lubrifierea inadecvata, inlocuirea pieselor deteriorate si efectuarea schimbului de ulei.

  5. Supraincalzirea turbinei cauzata de modul de exploatare necorespunzator in combinatie cu un ulei de calitate indoielnica sau un sistem de lubrifiere care nu functioneaza corespunzator. Deteriorarile turbosuflantei cauzate de supraincalzirea pieselor pot fi de natura usoara – atunci cand piesele prezinta un anumit grad de uzura dar turbina inca functionaza la parametri optimi – sau unele de natura a solicita inlocuirea componentelor afectate.
  6. Pentru remedierea acestei probleme se are in vedere atat operatiunea de reconditionare a turbosuflantei cat si identificarea si inlaturarea cauzelor care au putut influenta sau determina in vreun fel supraincalzirea turbinei.

Mai multe articole despre reconditionarea turbinelor auto pe blogul site-ului turbineauto.ro.

share post:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *