De ce motoarele cu patru cilindri sunt cele mai populare in acest moment

De ce motoarele cu patru cilindri sunt cele mai populare in acest moment

In trecut motoarele cu patru cilindri erau gasite doar la cele mai modeste masini. In zilele noastre intlnim aceste motoare chiar si la masinile de lux. Diferenta mare, este faptul ca in prezent aceste motoare cu patru cilindri sunt dotate cu turbosuflante. Turbocompresorul ajuta la introducrea unei cantitati mai mari de aer in cilindrii, permitand arderea proportionala a unei cantati de combustibil mai mare. Rezultatul final este imbunatatirea semnificativa a raportului putere-greutate, imbunatarirea consumului de carburant si reducerea emisiilor de CO2.

Turbocompresorul utilieaza gazul de la esapament pentru rotirea turbinei, ia turbina conduce un fluxul de aer catre compresorul de aer. Aerul aspirat de turbocompresor este comprimat, deci mai multe molecule de oxigen pot fi introduse in volum fix al fiecarui cilindru. Pentru performante mai mari, un intercooler este uneori plasat intre compresor si galeria de admisie. Acest lucru reduce temperatura aerului comprimat si creste densitatea acestuia si mai mult.

Introducerea unei cantitati mai mare de aer in cilindri permite arderea unei cantitati mai mari de combustibil, ceea ce duce la cresterea puterii motorului. In general, o masina dotata cu un motor de 1,8 litri pe benzina in patru cilindri poate furniza puterea unui motor asipirat de 3 litri pe benzina in sase cilindri. In aceleas fel, un motor V6 dotat cu turbina poate atinge performantele unui motor V8 aspirat.

In Europa, jumatate din autoturismele vandute au fost pentru mult timp cele diesel, de aici beneficiile turbocompresoarelor sunt bine intelese. Deoarece motoarele diesel folosesc aprinderea prin compresie au nevoie de o compresie mult mai mare pentru a functiona. Pentru a face fata sarcinilor interne mari, blocul motor si cilindrii, precum si toate piesele rotative, trebuie sa fie mult mai puternice si prin urmare mult mai grele.

Din nefericire, meselor rotative grele nu le plac sa fie centrifugate capid. Ca rezultat, motoarele diesel tind sa funtioneze la turatii mai scazute. Pentru ca ele se invart mai lent, au probleme cu alimentarea cilindrilor cu aer suficient. Acesta este motivul principal pentru care motoarele diesel folosesc de mult timp turbocompresoarele.

Motorul modern pe benzina dotat cu turbocompresor datoreaza mult echivalentului sau pe motorina. Dar exista diferente semnificative care au solicitat modificari de design. De exemplu, benzina este mai volatila decat motorina, se aprinde mai repede, arde mai puternic si necesita un raport mai mic de aer/combustibil. Motoarele pe benzia sunt de asteptat sa functioneze la un raport mult mai mare de turatii si sa raspunda rapid cand sunt solicitate de catre conducatorii auto. Daca durata de raspuns a turbinei este mai mare de cateva secunde, masina poate fi dificil de condus, deoarce nimic nu se intampla initial, iar apoi brusc apare un impuls puteric de putere.

share post:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *