defectiuni turbina

Cauzele defectarii turbocompresorului

Defectiuni turbinaPe TurbineAuto.ro exista o serie de articole care explica pas cu pas tot ceea se poate face pentru prelungirea duratei de viata a unei turbine auto. Astazi vom aduce din nou in discutie problema turbocompresoarelor, de aceasta data insa cu referire stricta la cauzele defectiunilor. In cele ce urmeaza veti afla care sunt principalele cauze de natura mecanica ce conduc la defectarea turbosuflantelor.

Cele mai frecvente cauze

• Patrunderea unor obiecte sau particule solide in turbocompresor

Avand in vedere regimul de turatie extrem de ridicat la care functioneaza turbina, contactul acesteia cu orice tip de obiecte sau particule solide conduce inevitabil la o deteriorare accentuata. Astfel, daca in cazul patrunderii nisipului in turbocompresor este destul de evident efectul de eroziune, exista de asemenea si o serie de alte substante sau materiale care o data intrate in contact cu turbina vor provoca deteriorarea acesteia. Practic, fie ca vorbim despre materiale textile moi, hartie sau simpla rugina desprinsa de pe galeria de evacuare, fiecare dintre acestea reprezinta un factor de risc extrem de ridicat.

 

• Contaminarea uleiului cu impuritati

Atat axul cat si bucsile turbocompresorului sunt parti componente a caror durata de viata se afla in stransa legatura cu nivelul calitatii uleiului din motor si proprietatile sale lubrifiante. Un ulei in a carui compozitie patrunde o cantitate prea mare de impuritati (particule solide foarte mici, invizibile cu ochiul liber) va conduce inevitabil la o uzura prematura a pieselor. Mai mult, un ulei contaminat in mod excesiv cu astfel de particule solide va avea chiar un efect abraziv asupra pieselor, in unele cazuri ducand la formarea unor „canale” atat pe axul turbocompresorului, cat mai ales pe bucsile acestuia.

• Lubrifierea necorespunzatoare

De o lubrifiere inadecvata a pieselor turbocompresorului se poate vorbi atat in cazul in care uleiul este contaminat cu impuritati, dupa cum am mentionat deja, cat si atunci cand insasi sistemul responsabil de lubrifierea turbocompresorului nu functioneaza corespunzator. Astfel, orice blocare a canalelor prin care se face trecerea uleiului din sistemul de ungere al motorului in cel al turbocompresorului are drept consecinta o ungere necorespunzatoare a pieselor turbinei (ax, bucsi etc.). In aceasta situatie vorbim despre un debit de ulei insuficient pentru lubrifierea turbocompresorului, implicit despre cresterea fortelor de frecare dintre piese si uzarea lor prematura.

• Functionarea turbinei la regimuri extreme

Prin natura ei, turbina este astfel proiectata incat sa functioneze la regimuri de turatii si temperaturi foarte inalte. Cu toate acestea, daca se depaseste o anumita limita apare inevitabil o uzura mai mare decat in mod normal a pieselor asupra carora actioneaza forta de frecare. Spre exemplu, defectarea supapei de descarcare wastegate va determina cresterea excesiva a turatiei turbinei ceea ce face ca temperatura in zonele de frecare dintre piese sa atinga valori foarte ridicate. In conditii de temperatura extrema uleiul sufera un proces de deterioare foarte accentuat (chiar pana la ardere), provocand astfel o uzura pronuntata a axului si bucsilor turbocompresorului. Totodata, avand in vedere solicitarile mecanice intense la care este supusa, functionarea turbinei la regimuri de turatii mult prea ridicate poate avea drept consecinta chiar dezintegrarea partilor sale componente.

In clipul urmator puteti vedea cum arata o turbina supusa actiunii factorilor mentionati mai sus.

Turbina Garrett T25 deteriorata

share post:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *