4x4 AWD

Autovehiculele cu tractiune integrala AWD / 4WD

AWD 4x4La orice autovehicul, motorul (sau grupul moto-propulsor) este cel care genereaza forta de tractiune necesara deplasarii. Forta astfel generata este distribuita catre rotile motoare prin intermediul sistemului de transmisie. De retinut faptul ca nu toate puntile unui motor sunt punti motoare, ci doar cele catre care se transmite forta de tractiune. Celelalte se numesc punti libere.

Autoturismele 4×2 & 4×4

Clasificand autoturismele in functie de sistemul lor de tractiune / propulsie, acestea sunt:

– autoturisme 4×2 → o singura punte motoare, respectiv
– autoturisme 4×4 → ambele punti motoare

Asadar, 4×4 sunt doar autovehiculele cu 2 punti motoare din doua! Astfel, atunci cand vorbim despre un autovehicul de transport marfa cu 3 punti, dintre care 2 punti motoare, il vom numi (din punct de vedere al tractiunii) autovehicul 6×4.

 

Iarasi, un aspect pe care cel mai probabil il trec cu vederea majoritatea posesorilor de autovehicule este cel care clasifica autoturismele in functie de puntea motoare. Practic, un autovehicul a carui punte motoare este cea din fata se numeste autovehicul cu tractiune. Insa, un autovehicul cu puntea motoare spate este denumit intotdeauna autovehicul cu propulsie, dat fiind faptul ca acesta este propulsat, impins. De aceea, retineti ca atunci cand vorbiti despre un autovehicul ca fiind unul cu tractiune spate, aceasta denumire nu este una tocmai corecta. Orice autovehicul cu puntea motoare spate este un autovehicul propulsat!

 
In cazul autovehiculelor cu tractiune integrala, forta generata de motor este transmisa catre ambele punti, fata si spate. Avand drept criteriu tractiunea integrala, autoturismele se clasifica in:

– autoturisme cu tractiune integrala permanenta (AWD), respectiv
– autoturisme cu tractiune integrala temporara (4WD), asa-numitul autoturism 4×4

Autovehiculele cu tractiune integrala permanenta sunt cele la care puterea transmisa rotilor motoare este controlata in mod electronic. Practic, in cazul autovehiculelor AWD, conducatorul auto nu are nici un fel de control asupra activarii sau nu a tractiunii integrale la un moment dat in timpul deplasarii. Un modul electronic de comanda preia aceasta sarcina si, in functie de anumiti parametri luati in calcul (viteza de deplasare, aderenta, acceleratie etc.) decide sau nu activarea tractiunii integrale.
 
Autovehiculele cu tractiune integrala temporara (clasicele 4×4) sunt acel tip de autoturisme la care a doua punte motoare este cuplata in mod manual de catre conducatorul auto. De regula, in cazul acestor autovehicule puntea motoare permanenta este puntea spate iar puntea fata devine punte motoare doar atunci cand este cuplata de conducatorul auto, in mod manual sau, la autovehiculele moderne, in mod electronic prin simpla apasare a unui buton.
 
Avantajele / dezavantajele autovehiculelor cu tractiune integrala
 
Cel mai mare avantaj al autovehiculelor cu tractiune integrala este dat de utilizarea aderentei tuturor rotilor. Eficienta lor se dovedeste in special in timpul rularii pe un carosabil al carui coeficient de frecare este considerabil mai redus decat in mod normal (drum acoperit cu pietris, zapada, noroi etc.)

Pe de alta parte, autovehiculele cu tractiune integrala prezinta dezavantajul unei mase mai mari si al unui randament mai redus al transmisiei. Acest lucru se datoreaza pierderilor mecanice inerente, fapt ce face ca un autovehicul cu tractiune integrala sa aiba un consum de combustibil mai mare.

share post:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *