Arborele cotit

Arborele cotit – rol si mod de functionare

Arbore cotit Care este cea mai solicitata piesa a unui motor cu ardere interna? Daca nu stiati pana astazi, sau poate daca nici macar nu v-a trecut prin cap sa va adresati o astfel de intrebare, aflati ca arborele cotit este piesa responsabila de preluarea integrala a fortei generate de arderea combustibilului, mai exact de presiunea care se creeaza in interiorul cilindrilor. Mai mult decat atat, pe langa sarcina sa principala de a transmite lucrul mecanic catre rotile motoare, prin intermediul transmisiei, arborele cotit antreneaza si o serie de sisteme auxiliare ale motorului (distributia, pompa de ulei, pompa de apa, alternatorul, sistemul de climatizare etc.).

Inainte de a explica modul cum arborele cotit transmite energia catre rotile motoare, sa vedem insa cum anume are loc preluarea acesteia. In linii mari, procesul este unul usor de inteles. Practic, gazele ce rezulta in urma arderii amestecului aer-combustibil genereaza o presiune foarte mare care actioneaza asupra pistonului, punandu-l in miscare. Mai departe, forta de apasare generata de piston este transmisa arborelui cotit prin intermediul unei biele.

Asadar, in ceea ce priveste modalitatea prin care forta gazelor arse este transmisa arborelui cotit, vorbim despre un mecanism format din piston si biela. Acestea sunt doua piese foarte rezistente, avand capacitatea de a face fata unor solicitari mecanice intense produse de forta de presiune a gazelor dar si de inertia pieselor aflate in mișcare. Ele actioneaza intotdeauna impreuna si au rolul de a transforma miscarea de translatie a pistonului (miscarea de „du-te-vino”) in miscare de rotatie la arborele cotit.

 

• Partile componente ale arborelui cotit

Pentru a trece mai departe si a intelege modul in care arborele cotit transmite forta catre sistemul de transmisie, sa vedem care sunt partile sale componente:

– Fusurile paliere (sau de sprijin) sunt partile arborelui cotit prin care acesta este fixat in blocul motor, prin intermediul unor lagare
– Fusurile manetoane (partile pe care se prind bielele)
– Bratele care fac legatura dintre fusurile paliere si fusurile manetoane
– Capetele pe care se monteza volantul si mecanismul pentru antrenarea distributiei

Fiind un disc cu masa si inertie mare, volantul are rolul de a uniformiza miscarea de rotatie pe toata durata ciclului motor. Practic, necesitatea introducerii volantului a aparut ca urmare a faptului ca miscarea de rotatie a arborelui cotit variaza in functie de momentele producerii exploziei in interiorul cilindrilor.

Volantul este insa si piesa care, impreuna cu sistemul de ambreiaj, transmite forta catre cutia de viteze a autovehiculului. Fiind o roata dintata, volantul serveste de asemenea si la pornirea motorului atunci cand este actionat de sistemul de cuplare al electromotorului.

In ceea ce priveste constructia arborelui cotit, de regula acesta are la baza otel-carbon de calitate foarte inalta sau, in functie de solicitarile la care este supus, otel aliat cu crom si nichel sau cu molibden si vanadiu.

Fiind o piesa in miscare, arborele cotit are nevoie de o lubrifiere corespunzatoare. Astfel, in lagarele blocului motor arborele este montat pe niste cuzineti care reduc frecarea cu ajutorul uleiului introdus sub presiune de pompa de ulei. De asemenea, prin intermediul unor canale prevazute in arbore, uleiul circula si la paliere, respectiv fusurile manetoane.

Cat priveste modul de constructie, arborele cotit este fabricat atat prin turnare cat si prin strunjire pe masini cu comanda numerica. De asemenea, forma sau numarul fusurilor paliere/manetoane se afla in legatura directa cu numarul cilindrilor, pozitia acestora, precum si ordinea de aprindere. Iata mai jos o animatie a unui arbore cotit pentru un motor V8.

• Arborele cotit

share post:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *